Varför är Mashable så aktiva på Google+?

Flattr this!

Jag skrev ju för någon vecka sedan om att jag hamnade på Google+ av slump och att det hade hänt rätt mycket där. Jag blev väldigt förtjust, det är snyggt, snabbt och överskådligt. Men en sociala medier-tjänst blir aldrig bättre än sina användare. Utan dem spelar det ingen roll hur fint allt är, det är ändå ointresssant.

Och på svenska delen av Google+ är det inte någon jätteaktivitet. Visst, det verkar finnas en hel del svenskar som är hyggligt aktiva, men när det gäller till exempel företagssidor så är det i princip stendött.

Trots det har jag fortsatt hänga på Google+ och jag har därför fyllt ut aktiviteten genom att följa i huvudsak amerikanska sidor och personer. Bland annat följer jag sajten Mashables konto.

En sak som förvånade mig var att de verkade ha så löjligt många direktsändningar i Hangouts. Just det är ju ett tecken på att det inte bara rör sig om autofeeds från till exempel företagets Facebooksida.

Jag hade lite tid över i dag och jämförde därför deras två sidor:

Mashables Facebooksida har  1,175,131 fans/följare

Deras Google+ sida har 1,678,152

De är alltså större på Google+ än på Facebook, om jag inte missförstår något. Det här är i skrivande stund deras senaste uppdatering:

Mashable google+0

 

Det andas ju inte autofeed från Facebook direkt.

Jag kollade några andra tech-savvysidor:

Techchrunch FB: 636,791 fans

TechChrunch Google+: 1,803,695

Huffington Post FB: 1,103,840 fans

Huffington Post G+: 979,239

Just Huffington Post har ju något färre följare på G+, men tittar man på deras politiksida så följs den av 1,6 miljoner personer.

Det gäller inte bara nätduktiga sajter som de ovan, traditionella BBC News har tex ”bara” 853,365 följare på sin Facebooksida, men över två miljoner på sin Google+ sida.

Inte heller tycker jag vid en snabb titt att det verkar röra sig om inaktiva användare. Titta till exempel på The Economists Google+sida (3,2 miljoner där, 1,5 miljoner på Facebook) så är det fullt liv i kommentarsfält och när det gäller delningar.

Jag får lite samma känsla jag fick när jag på allvar upptäckte Twitter i slutet av 2008. Då var det en tjänst full av engelskspråkiga användare, men nästan inga svenskar.

Samma med Google+.

Och när jag hela tiden märker att jag får snabbare uppdateringar från (de engelskspråkiga) sajternas Google+ sidor än från deras Facebookdito, och vad det verkar ibland även från deras egna hemsajter, så börjar det såklart bli intressant.

Om jag inte missförstått något – jag vill verkligen understryka att det här var en mycket snabb jämförelse. Men som svensk som trodde Google+ var stendött och fyllt med fejkanvändare som tvingats in från övriga Googletjänster, så är det åtminstone tillräckligt för att hålla min nyfikenhet levande.

Och för den som vill kolla topplistor på Google+ så hittade jag Circle Count.

 

This entry was posted in Okategoriserade and tagged . Bookmark the permalink.
  • Mikael Jakobsson

    Ciklarna äger på Google+ 🙂