Vad hände med speldemos?

Vad hände med speldemos och shareware? I de moderna PC-spelens barndom kunde man alltid testa spelet innan man köpte det, ett av de första exemplen är kanske megasuccén Doom som tidigt släpptes i en shareware version. Shareware-Doom var i princip det riktiga spelet, men med bara några få vapen och banor tillgängliga. Det gjorde att man kunde pröva spelet innan man köpte det och bilda sig en rimlig uppfattning om det var värt pengarna.

På den tiden var man hänvisad till gratisfloppies från speltidningar, det fanns inga bredband, men paradoxalt nog var det betydligt lättare då att få pröva spelen innan de kom. Idag, med internet och datorer i varje hem och en spelmarknad som gått om filmindustrin i omsättning, så är det omöjligt.

Och när konsolspelens priser börjar spilla över på PC-spelen och en populär titel kan dra iväg upp över 700 spänn behövs sharewareversioner och spelbara demos än mer. Enda möjligheten idag att testa ett spel innan köp är att ladda ner piratversionen istället, och det kan ju inte vara bästa lösningen för branschen.

För mig själv har effekten blivit att jag spelar färre antal titlar och håller mig till dem jag vet är bra. Jag fegköper helt enkelt och om fler gör på samma sätt så blir det såklart svårare för tillverkarna att tänka nytt och fritt.

Vad säger Dataspelsbranschen?

Läs mer om speldemots död hos Rock Paper Shotgun.

This entry was posted in Dataspelsbranschen. Bookmark the permalink.

Comments are closed.