Reklam på redaktionell plats

Flattr this!

Hittade den här tekniknyheten på Aftonbladet.se:

Under vinjetten ”Mobilnyheter” ligger rubriken ”Kolla in jämförelsen med 90-talets värstinglur”. Det är alltid kul att kolla hur snabbt tekniken gått, även om jag avskyr Aftonbladets ”Vi skriver medvetet vaga” – rubriker. Men länken leder inte till någon journalistisk jämförelse mellan nya och gamla mobiltelefoner, inte heller till några ”Mobilnyheter”. Den leder till en ren annons, i det här fallet från Mobilio som säljer mobiltelefoner:

Meningen är alltså att få läsaren att köpa en Galaxy III på en rätt traditionellt utformad kampanjsajt. Men upplänkad som en redaktionell text.

Det hela blir paradoxalt ännu lite fulare då Aftonbladet lite högre upp på Aftonbladet.se faktiskt märker upp annonser som är utformade som redaktionell text med just ordet ”ANNONS”:

Så brukar det ju se ut när tidningar och journalistiska webbsidor publicerar innehåll som är gjort så att det ska se ut som en vanlig artikel. Ni har säkert sett det i morgontidningar, invikta blad med lite annorlunda typsnitt, där det står ”Hela denna bilaga är en annons från <företagets namn>”. Meningen är att tydligt skilja det journalister skriver, från reklam.

Och när Aftonbladet.se alltså har ett par tre ”ANNONS”-märkta texter så  fås läsaren att tro att allt annat som ser redaktionellt skrivet ut är journalistik.

Fult.

This entry was posted in källkritik. Bookmark the permalink.