Därifrån kommer ryktet att tidningar betalar för brinnande bilar. Tror jag.

Flattr this!

I går spreds ryktet att kvällstidningarna uppmanar folk att bränna bilar i förorten. Jag har väldigt svårt att tro att reportrar står ute på stan och säger till folk att ”Om du bränner en bil så ger vi dig pengar”. Och det är såklart svårt för tidningarna att försvara sig, det är inte lätt att bevisa något negativt. De kan inte göra mer än säga ”Nej, vi betalar inte”.

Men ändå sprids ryktet. Jag funtade lite på hur det kunde komma sig, varför tror uppenbarligen folk att om de filmar eller fotar sina vandaliseringar så får de pengar?

Det här är direkt från Aftonbladet och Expressens sidor:

tipsa skitch

”Vi belönar nyhetstips som leder till publicering”, ”De läsare som får sina nyhetsbilder publicerade belönas – alltid”

Det är väl inte så svårt att tänka sig att det snabbt går från ”om jag tar en bild på något som hänt och de publicerar den så får jag pengar” till att ”om jag tar en bild på något som har hänt så får jag pengar”. Och det är ett väldigt stort fokus på de där tipssidorna om att ”Tipsa om händelse!” och ”Du belönas!” och väldigt lite fokus på ”Det ska inte vara händelser du själv orsakat”.

Aftonbladet skriver:

Viktigt att tänka på när du tar dina bilder
En nyhetshändelse kan vara dramatisk. Se till att du aldrig är i vägen för räddningspersonal eller polis. Utsätt inte dig själv för några risker. Tänk på den personliga integriteten. Var inte för närgången utan håll dig på normalt avstånd.
En bra bild behöver inte alltid vara dramatisk. Den kan också visa något annorlunda. Som en rolig eller överraskande situation.
Om du vill ta en bra bild – ta många. Då ökar chansen betydligt att någon av dem blir riktigt bra.
Har du möjlighet – gå nära motivet, men komplettera med översiktsbilder.

Expressen skriver:

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU TAR DINA BILDER

VAR INTE I VÄGEN Om det är en dramatisk situation, tänk på att inte vara i vägen för räddningspersonal. Tänk också på den personliga integriteten. Du är först och främst medmänniska, sen fotograf!

NYHETSBILDER ÄR FÄRSKVARA För Expressens upplaga på webben, Expressen.se, handlar det om minuter. Skicka in din bild direkt, när den är färsk. För Expressen i tryck handlar det också om snabba ryck, speciellt om du tar bilden på kvällen.

BILDEN TALAR FÖR SIG SJÄLV En bra läsarbild behöver inte nödvändigtvis vara en ren nyhetsbild. En rolig situation, en märklighet, något udda. Tänk på vad du själv skulle vilja se i tidningen.

TA FLER BILDER Gå nära motivet, skala bort allt oväsentligt. Men lika viktigt kan vara att komplettera med översiktsbilder, så betraktaren kan orientera sig i situationen. Helt enkelt, ta fler bilder avsamma händelseförlopp.

SITUATIONEN ÄR VIKTIGAST Har du inte kameran till hands, använd mobiltelefonen. Även om den inte ger samma bildkvalitet, så fångar du situationen.”

Inget där om att du inte själv ska elda på. En självklarhet? Kanske. Kanske inte. Oavsett tror jag det är något att fundera på för ansvariga på respektive tidning, att lägga till något om att det inte funkar att skapa händelser för att tjäna pengar. För att slippa onödig ryktesspridning om inte annat?

This entry was posted in källkritik, skepticism, sociala medier and tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Johan A

    ”Inget där om att du inte själv ska elda på. En självklarhet? Kanske. Kanske inte.”

    Jodå, självklarhet. Både för läsare och för tidningarna. Knäckfrågan som avgör sanningshalten i det här ryktet är i stället: Hur kollar tidningarna att fotografen/filmaren inte själv har begått brottet som dokumenteras? Försöker de ens? Min gissning är att de inte ens försöker. (Och hur skulle de kunna lyckas?)

    Enda lösningen vore att sluta betala och ta in allmänhetens bilder i sådana här fall.

    • Juridiskt är det självklart självklart (ha!) att man inte ska elda bilar. Men jag tror kanske att det inte är självklart att tidningar inte betalar för självskapade nyheter.

      I och med att man börjar locka med pengar (och de tusenlappar som en bra bild kan inbringa är rimligtvis en stor lockelse för ungdomar som inte har börjat jobba än) så måste man vara övertydlig i villkoren för ett köp. Och där brister både Aftonbladet och Expressen.