Friends missar målet med Näthatskollen

Flattr this!

Friends fick sin förra Facebookkampanj stoppad. Nu är de tillbaks i samarbete med Antivirusföretaget Norton. Kampanjen heter Näthatskollen och går ut på att låta en app söka igenom ditt Facebookflöde efter speciella värdeord som tydligen ofta används i mobbning. Så här fick jag till exempel:

 

62590_10151476378474125_191165712_n

 

Den har helt enkelt bara en förmodligen rätt omfattande ordlista med ord som  i vissa sammanhang kan används för att kränka någon. Men som synes här ovan blir det direkt löjligt om systemet inte klarar av att förstå just sammanhanget.

När rådet blir att fundera över om jag borde be någon om ursäkt för att jag skrivit att min rygg gått sönder, eller uppmanat folk att donera blod, så blir det i min bok nästan ett ännu större hån mot den som faktiskt utsätts för nätmobbning på riktigt.

De förlitar sig helt enkelt på helt fel sak: de enskilda orden. Mobbning föds inte i ”elaka” ord, utan i just sammanhang och kontext. Det vet varje mobbare och de riktigt duktiga mobbarna vet också hur man maximerar effekten genom att vara duktiga på kontext. Då behövs inte några ”helvete” och ”blod” för att såra och skada, då kan man använda nästan vilka ord som helst. ”Jättefin tröja” kan beroende på hur det sägs både vara beröm och förödande kritik. ”Oh, vilka snygga glasögon” kan vara stödjande och en jättekränkning beroende på av vem och hur det sägs.

Det blir ju nästan smärtsamt tydligt att den här kampanjen, som förlitar sig helt på teknik för sitt innehåll, inte överhuvudtaget begriper hur mobbning går till. Och det är ju inte särskilt bra för just en anti-mobbningskampanj.

EDIT: Ibland blir det riktigt, riktigt fel. Som här där ”gay” pekas ut:

gay

 

Jag är inte säker på att alla håller med om att ”gay” är ett nedsättande ord. Kontext.

Eller här, när Näthatskollen lyfter upp det här inlägget från Signe:

signe

 

Hon berättar att hon skrev det där inlägget när hennes bror nyligen dog. Nu lyfter Näthatskollen upp det och frågar om hon kanske vill be om ursäkt för det. Kontext.

EDIT:

Läs också:

Mikael Zackrisson: ”Friends, ni vet ju att filter inte fungerar, varför gör ni sånt här?” och Ulrika Goods Facebookstatus.

This entry was posted in integritet, interwebs and tagged , . Bookmark the permalink.
  • Pingback: Vänner utan koll. Friendskampanj havererar igen. | No size fits all()

  • Olle Cox

    Hej,

    Tack för att du lyfter en viktig diskussion.

    Näthatskollen är en kampanj från Norton by Symantec, där Friends har varit en del i processen av framtagandet men där vi inte är avsändare för applikationen. Förstås är vi alla helt överrens om att ett filter aldrig kan fånga komplexiteten kring uppkomsten av kränkningar, trakasserier och diskriminering. Inte heller kan det någonsin vara lösningen på samma saker.

    För att förebygga, främja och stoppa mobbning, oavsett arena, krävs bra kartläggningar, djupa analyser och skapandet av konstruktiva kort- och långsiktiga åtgärder. Analyser där variabler såsom individuella faktorer, stämningen i klassen, skolans arbete med sin trygghet och förståelsen av hur detta förhåller sig till normer på en samhällsnivå ska vara med.

    En enskild kampanj, såsom till exempel mobbningssimulatorn i höstas, har aldrig haft som ambition att fånga allt detta, eller för den delen lösa problematiken. Istället handlar det om att via mediala kanaler belysa en fråga. I fallet med Näthatskollen har syftet aldrig varit att lösa eller fånga komplexiteten kring användandet av ord på nätet, snarare handlar det om att rikta ljuset mot oss själva som vuxna för att få oss att fundera kring hur vi var och en bidrar till klimatet på nätet.

    Alla kränkningar, oavsett om de sker på skolgården, i klassrummet, i korridoren eller på nätet måste, som du lyfter, alltid sättas in i en kontext. Det är en del av den analys vi som vuxna ska göra när det gäller kränkningar på nätet.

    Stiftelsen Friends genom Olle Cox

  • Pingback: Tredje gången ogillt för Friends | No size fits all()