Den här posten är inte ogooglebar

Flattr this!

Google ska enligt Vetenskapsradion Språket ha fått Språkrådet att ta bort ordet ”ogooglebar”, som definierades som ”går ej att hitta via en sökmotor”

– Det gör vi efter en lång mejlväxling med Googles jurister, som har försökt påverka vårt sätt att definiera ordet. Och det handlar ju inte om vår definition av ordet utan om det handlar om att vi har försökt beskriva hur språkbrukarna definierar ordet, och det har Google haft synpunkter på.

Det är inte första gången Google har synpunkter på hur ordet används. Redan 2006 var de irriterade på att ordet höll på att bli ett verb, ”att googla”. Anledningen var att Merriam-Webster’s Dictionary tagit med det, något bland andra Washington Post rapporterade om. Google skickade då sina advokater på tidningen. Som skrev om det:

One would think that a company that existed only in the minds of two college dudes a few years ago would be happy that a major publication such as The Washington Post prominently marked the occasion.

One would, that is, until one got a letter from Google’s trademark lawyer.

Det är inget ovanligt i USA, där de är rätt vana vid att kända varumärken börjar användas så allmänt att de ”vattnas ur” och blir generella. Till exempel kallas att dammsuga för ”to hoover”, från tillverkaren Hoover, kardborrband heter ”velcro”, trots att ”Velcro” är ett varumärke och ”to xerox” betyder kopiera, efter företaget Xerox.

Google nöjde sig dock inte med att klaga, de gav också enligt Washington Post följande egna, oerhört lökiga, alternativ:

Appropriate: He ego-surfs on the Google search engine to see if he’s listed in the results.

Inappropriate: He googles himself.

Appropriate: I ran a Google search to check out that guy from the party.

Inappropriate: I googled that hottie.

Ju mer allmänt använt ett varumärke är på det här sättet, desto mindre ”laddat” blir det. Hur många tänker till exempel på att ”jeep” faktiskt är ett varumärke som tillhör Chrysler?

Vilket såklart är dåligt om man har ett stort företag som investerar miljoner i sitt varumärke, man tappar kontrollen över det och det blir allmän egendom. Det är därför Google hör av sig till Språknämnden. De försöker febrilt skydda sitt populära varumärke från urvattning (eller ”Genericide” som de kallar det). Frågan är om det inte är försent, vem säger i dag ”jag ska söka på en sökmotor på nätet”? Finns det någon som inte ”googlar”? Och då är det ju inte helt otroligt att ”det man inte hittar på nätet” är ”ogooglebart”.

Sorry Google, det är så det är när man ligger på topp (eller ”top of mind” som reklamarna säger).

Jag tror iofs inte att ”ogooglebart” hade fått någon jättespridning om det fått vara kvar. Det är ett rätt otympligt ord och jag vet inte hur ofta man i praktiken skulle behöva använda det. Det funkar ju rätt bra att bara säga ”Jag hittade det inte”. Men nu när Google  brakat in och styrt och ställt så delas det friskt på nätet. Och man ska inte underskatta Streisandeffekten.

EDIT: Streisandeffekten FTW!

This entry was posted in Google, Upphovsrätt and tagged , . Bookmark the permalink.
  • lenagerner

    Hej du tipsade om Disqus på min blogg för ett tag sen och nu försöker jag få det att funka. Men jag är inte övertygad. Först försvann alla gamla kommentarer trots att jag försökte exportera dom och sen var det en massa ful reklam. Och nu när jag ska skriva vem jag är så kan jag inte skriva i min vanliga bloggadress, utan det är förvalt en tumblr-adress som jag aldrig använder. Jag är inte övertygad, varför är det bra? Tacksam för svar, från en som försöker få bloggvärlden på fötter. /Maggan

    • Vilken blogg var det? Har du en länk? Med ”reklam” förmodar jag att du menar något som dyker upp i foten under kommentarsfältet? Det går att ta bort i Disqus.admin. Ska du ha och administrera ett Disqusfält behöver du ett Disquslogin och det är sedan det du använder när du kommenterar. Fördelen med Disqus är tex att om du kommenterar här i mitt Disqusfält så kommer du se om jag svarar direkt på din egen blogg. Samma sak för varje sajt där du kommenterar i Disqus. Det funkar lite som Facebooks notifieringar.

      • lenagerner

        Okej tack för hjälpen jag gör ett nytt försök. Våga pröva nåt nytt istället för att vara gammalmodig.