Action för män, fluff för kvinnor. Så säljs Androidtelefoner.

Mobiltelefontillverkaren LG har upptäckt att de flesta som köper Androidtelefoner är killar (vilket undersökningar bekräftar, här tex och här ). Jobbigt, då kvinnor står för en stor del av den mobila marknaden. I en undersökning från december 2009 till exempel, står kvinnor för 55% av den mobila sociala mediertrafiken.

LG:s lösning är att göra speciell reklam för kvinnor. Så här tror de att de kommer att få kvinnor att köpa Androidlurar:

Två storögda kvinnor med söta pratbubblor i en rosa fluffvärld. Så här å andra sidan valde Verizon att marknadsföra sin telefon Droid förra året:

Coola robotar. Prestanda. Action. ”A phone that trades hair-do for can-do”. De här två reklamsnuttarna ser  ungefär ut som en genomsnittlig leksaksaffär, tjejerna får många färger, killarna får tuffa robotar.

Jämför man med Apples Iphonereklam:

Skillnaden är slående. Inga tuffa robotar och hårdvaruprestandaskryt, inga rosa pratbubblor och zoominstruktioner. Egentligen nämns knappt telefonen, fokus ligger istället på apparna. Vilket ger ett annat resultat i mätningarna. I AdMobs undersökning från i januari 2010 (pdf-länk), är 57% av Iphoneägarna män, 43% kvinnor. Motsvarande för Android i den undersökningen är 73% män, 27% kvinnor. Tittar man istället på vad folk tänker sig att köpa som nästa mobil så är bilden ungefär densamma. I en undersökning från i oktober förra året, visar det sig att 31% av kvinnorna helst vill ha en Iphone som nästa telefon och bara 22% en Android. I England visade en annan undersökning att bara 5% av kvinnorna kunde tänka sig en Androidlur som sin nästa telefon (mot 11,4 för män i samma åldersgrupp).

Belina Parmar från LadyGeek kommenterade det så här:

Android provides a perfect example of how not to market a platform to women, and so the Android experience has become irrelevant to more than half of the population

Jag tror inte LGs försök kommer förändra den bilden.

Läs också på LadyGeek.com.

This entry was posted in Android, mobil, Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Action för män, fluff för kvinnor. Så säljs Androidtelefoner.

  1. Paula says:

    Oj, vilken tur att jag inte sett sådan där katastrofreklam, då hade jag inte haft min älskade lur.

  2. Pingback: Nu hoppar HTC på sexisttåget « Kraschkurs